Dampak Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Pemahaman Konsep Statistika Mahasiswa PGSD UNM

Authors

  • A. Muhajir Nasir PGSD, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.46918/equals.v8i1.2741

Keywords:

Project-Based Learning, Statistika, Pemahaman Konsep, Persepsi Mahasiswa, PGSD

Abstract

This study aims to analyze the impact of implementing the Project-Based Learning (PBL) model on the conceptual understanding of statistics among students of the Primary School Teacher Education (PGSD) program at Universitas Negeri Makassar. The research employed a quantitative method with a post-test only design, involving 91 randomly selected students as the sample. Data were collected through a post-test in the form of a project assignment and a student perception questionnaire on PBL. The results showed that most students had a positive perception of the PBL method, with an average perception score of 76.15 and a learning outcome score of 84.99. Pearson correlation analysis indicated a weak positive relationship between students' perceptions of PBL and their learning outcomes (r = 0.215), suggesting that other factors such as motivation and learning styles may have a greater influence. Nevertheless, PBL was shown to improve students' understanding of statistical concepts in general. This study recommends enhancing the quality of PBL implementation and developing more contextual and interactive learning strategies within the PGSD environment.

References

Azis, D., & Sutrisno, A. (2020). Pengayaan dan Pendampingan Materi Pelajaran Matematika dan Statistika pada Bidang Kesehatan bagi Guru SMKN 2 Tanjung Raya Kabupaten Mesuji Propinsi Lampung. Jurnal Abdidas, 1(5), 358-362.

Faradila, F., & Fahlevi, M. R. (2022). Efektivitas Penerapan Project Based Learning (PjBL) dalam Perkuliahan Statistika pada Prodi Akuntansi Syariah Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa. Budgeting: Jurnal Akuntansi Syariah, 3(2), 149-166.

Harahap, Y. N., Fatmawati, D., & Andriyanti, D. (2022). Manfaat Statistik Dalam Pendidikan Bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia. Farabi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1), 95-102.

Herawati, N., Azis, D., & Sutrisno, A. (2020). Evaluasi Model Pembelajaran Statistika dalam Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 112-119.

Hutasuhut, S. H. (2022). Peranan Statistika dalam Penelitian Pendidikan Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 7(2), 60-69.

Koyimah, I. S., Suryani, Y., & Nuryatin, A. (2021). Pengaruh Penerapan Blended Learning dalam Model PBL terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 18(2), 208-219.

Maysani, R., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Mata Kuliah Statistika Deskriptif. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 32-37.

Midani, L., & Fauziddin, M. (2021). Studi Kasus pada Mahasiswa yang Mengalami Kesulitan Belajar Matakuliah Statistika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 11304-11314.

Nasir, AM. (2016). Statistik Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi

Rati, N. W., Kusmaryatni, N., & Rediani, N. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Proyek, Kreativitas dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 60-70.

Ririen, D., & Hartika, D. (2021). Identifikasi Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Statistika Selama Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 148-155.

Rukmana, B. A. (2019). Analisis Kesulitan Mahasiswa dalam Belajar Statistika di Program Studi Tadris Matematika UIN Mataram. Skripsi, Universitas Islam Negeri Mataram.

Simorangkir, F. M. A. (2023). Pengaruh Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa terhadap Kemampuan Menggunakan SPSS pada Pembelajaran Statistika. Cartesius: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 41-50.

Susanto, E., Susanta, A., & Rusdi, R. (2020). Efektivitas Project-Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal THEOREMS: The Original Research of Mathematics, 5(1), 61-68.

Sutrisno, T., & Murtianto, Y. H. (2015). Miskonsepsi Mahasiswa pada Mata Kuliah Statistika Deskriptif Materi Ukuran Tendensi Sentral, Ukuran Dispersi, dan Ukuran Letak. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 55-68.

Yanti, W. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Materi Statistik pada Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS. Linear: Journal of Mathematics Education, 3(2), 179-187.

Published

02-06-2025

How to Cite

Nasir, A. M. (2025). Dampak Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Pemahaman Konsep Statistika Mahasiswa PGSD UNM. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 63-73. https://doi.org/10.46918/equals.v8i1.2741