Analisis Kesalahan Mahasiswa Pada Soal Pohon Rentang Minimum Menggunakan Algoritma Prim dan Kruskal Menurut Teori Newman

Authors

  • Finanta Diva Sabila Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura
  • Ahmad Rizki Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura
  • Meli Lestari Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura
  • Fransiska Anita Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura
  • Ahmad Yani T Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura
  • Nadya Febriani Meldi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.46918/equals.v8i1.2532

Keywords:

Analisis Kesalahan, Pohon rentang minimum, Teori Newman

Abstract

This study aims to examine the mistakes made by students when solving the minimum range tree problem using the Prim and Kruskal algorithms. This study applies a qualitative descriptive approach, involving 23 students in the fifth semester of the Mathematics Education Study Program, Tanjungpura University Pontianak as research subjects. Data was collected using test, interview, and documentation methods. Data analysis techniques involve stages in the form of data reduction, data presentation, and conclusion drawn.  Furthermore, the data was analyzed based on Newman's theory, which included reading errors, comprehension errors, transformation errors, process skills errors, and answer writing errors. The results of the study revealed that students tended to make reading mistakes most often with a total of 9 errors (47.36%), process skills errors with a total of 4 errors (21.05%), and answer writing errors with a total of 6 errors (31.58%). No misunderstandings and transformations were found. The main causes of errors are lack of focus, inadequate understanding of the concept of prim and crucial algorithms, and lack of precision in working on problems. This research recommends the need for a deeper understanding of the concept of primordial and crucial algorithms, as well as an increase in students' accuracy in reading and rechecking answers.

References

Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia, 3(1), 1–10.

Andriliani, L., Amaliyah, A., Putry Prikustini, V., & Daffah, V. (2022). Analisis Pembelajaran Matematika pada Materi Geometri. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(7), 1169–1178.

Ayu, Mariyam, & Utama, E. G. (2023). Pengaruh Model Quantum Teaching and Learning Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas V pada Materi Volume Bangun Ruang Di SDN 26 Singkawang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 610–627.

Clemen, M. N. (1980). The Newman Procedure For Analysing Errors On Written Mathematical Tasks. Educational Studies in Mathematics.

Daswarman, D. (2020). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Prosedur Newman. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 4(1), 73–80.

Departemen Pendidikan Indonesia. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Erickson, J. (2013). Algoritms. Department of Computer Science University of Illnois Urbana-Champaign.

Himmi, N., & Husna, A. (2020). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Prinsip Inklusi Eksklusi Dengan Prosedur Newman. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 18–27.

Ismunandar, D., & Nurafifah, L. (2021). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Bab Tree dan Spanning Tree Berdasarkan Prosedur Newman. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika , 6(1), 1–14.

Jogiyanto, H. M. (2017). Analisis dan Desain (Sistem Informasi Pendekatan Terstruktur Teori dan Praktik Aplikasi Bisnis). Andi.

Latifah, U., & Sugiharti, E. (2015). Penerapan Algoritma Prim Dan Kruskal Pada Jaringan Distribusi Air Pdam Tirta Moedal Cabang Semarang Utara. UNNES Journal of Mathematics, 4(1), 48–57.

Lubis, H., & Srisulistiowati, D. B. (2021). Algoritma Prim Dan Kruskal Dalam Mencari Minimum Spanning Tree Pada Bahasa Pemrograman C. Jurnal Sistem Informasi Universitas Suryadarma, 8(2), 1–14.

Maharani, I. D., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2024). Analisis Penyebab Kesalahan yang Biasa Terjadi dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bilangan Bulat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 483–494.

Ma’rifah, C., Sa’dijah, C., Subanji, S., & Nusantara, T. (2020). Profil Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik dalam Pemecahan Masalah Soal Cerita. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 8(2), 43–56.

Munir, R. (2006). Matematika Diskrit (3rd ed.). Informatika.

Nurdiawan, R., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan berdasarkan tahapan Newman. Journal On Education, 1(3), 128–134.

Nurrahmah, A., Kartono, K., Zaenuri, Z., & Isnarto, I. (2022). Tinjauan Pustaka Sistematis: Abstraksi Matematis Mahasiswa Pada Pembelajaran Matematika Berdasarkan Teori APOS. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 120–129.

Pateda, M. (2015). Sosiolinguistik. Bandung: Angkasa.

Sari, S. R., Munawaroh, F., Rosidi, I., & Wulandari, A. (2019). Kesalahan Umum pada Penyelesaian Soal Cerita Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi: Aplikasi Newman Error Analysis. Natural Science Education Research, 2(2), 159–166.

Sholikhatin, S. A., Prasetyo, A. B., & Nurhopipah, A. (2020). Aplikasi Berbasis Desktop Untuk Penyelesaian Graph Dengan Algoritma Kruskal dan Algoritma Prim. Jurnal Resistor, 3(2), 89–93.

Siang, J. (2009). Matematika Diskrit dan Aplikasinya pada Ilmu Komputer (4th ed.). Andi.

Sunardingsih, G. W., Hariyani, D., & Fayeldi. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyeulesaikan Soal Matematika Berdasarkan Analisis Newman. Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 1(2), 41–45.

Supriadi, Rusani, I., Hidayani, H., & Sira’a, Y. (2024). Analisis Kesalahan Pemahaman Konsep Matematika pada Materi Metode Dual Simpleks. KAMBIK: Journal of Mathematics Education, 2(1), 80–89.

Tanzimah, & Sutrianti, D. (2023). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Peluang Berdasarkan Prosedur Newman’s Error Analysis (NEA). Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(2), 191–200.

Trapsilo, B. E. T. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Teori Newman dalam Menyelesaikan Soal-Soal Cerita Materi Persamaan Linier Dua Variabel pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Banyubir. Skripsi Universitas Kristen Satya Wacana.

Published

01-06-2025

How to Cite

Sabila, F. D., Rizki, A., Lestari, M., Anita, F., T, A. Y., & Meldi, N. F. (2025). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pada Soal Pohon Rentang Minimum Menggunakan Algoritma Prim dan Kruskal Menurut Teori Newman. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 16-29. https://doi.org/10.46918/equals.v8i1.2532