Pengembangan Bahan Ajar Modul Berbasis Etnomatematika pada Materi Teorema Pythagoras di Kelas VIII SMP Negeri 06 Tabulahan
DOI:
https://doi.org/10.46918/equals.v8i1.2698Keywords:
Development of Teaching Materials, Ethnomathematics-Based Modules, Pythagorean TheoremAbstract
This research is R&D (Research and Development) that aims to 1) determine the characteristics of ethnomathematics-based modules on the Pythagorean Theorem sub-material for class VIII of SMP Negeri 06 Tabulahan. 2) To determine the feasibility of ethnomathematics-based module teaching materials on the Pythagorean Theorem material as a learning resource for class VIII of SMP Negeri 06 Tabulahan. The data collection technique used in this study was a non-test technique, namely questionnaires and documentation. The aspects of feasibility include aspects of content feasibility components, aspects of language components, aspects of presentation components, and aspects of graphic components. The data analysis technique used is the Likert Scale. The results of the study show that 1) The Pythagorean Theorem Module based on Ethnomathematics that was developed has the characteristics of Ethnomathematics. 2) The Ethnomathematics-based module on the Pythagorean Theorem material is Feasible for use as a learning resource for class VIII of SMP Negeri 06 Tabulahan.
References
Abrar, A. I. P., Awwaliah, W., & Sriyanti, A. (2022). Pengembangan Modul Mata Kuliah Aljabar Linear Elementer Bernuansa Islami Berbasis Pendekatan Saintifik pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 1648–1656.
Anggrieni, R. (2018). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Soal Tipe PISA 2015. Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2011, 472–481.
Ayuningtyas, A. D., & Setiana, D. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Etnomatematika Kraton Yogyakarta. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 11-19.
Barnawi, & Arifin, M. (2012). Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Ar Ruzz Media.
D’Ambrosio, U. (2016). Paulus Gerdes (1952–2014). Historia Mathematica, 43(2), 129–132. https://doi.org/10.1016/j.hm.2016.02.002
Jabali, S. G., Supriyono, S., & Nugraheni, P. (2020). Pengembangan Media Game Visual Novel Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Materi Aljabar. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(2), 185–198. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i2.185-198
Khadijah, K. (2020). Peningkatan Pengetahuan Mengoptimalkan Pembelajaran dengan Alat Peraga Teorema Pythagoras. Equals, 3(1), 21–29. https://doi.org/10.46918/eq.v3i1.581
Khadijah, K., HR, I. S., & Sutamrin, S. (2022). Partisipasi Online dalam Pembelajaran Berbasis Learning Management System (LMS) pada Matakuliah Pengantar Teori Fuzzi. In EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika (Vol. 5, Issue 1, pp. 34–45). https://doi.org/10.46918/equals.v5i1.1237
Khadijah, & Sutamrin. (2022). Etnomatematika: Arah Mata Angin dalam Bahasa Bugis-Makassar sebagai Pendekatan Materi Denah. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 2(2), 104–117. https://doi.org/10.51574/kognitif.v2i2.616
Laukum, M., Rosmiati, Sedia, M. E., Khadijah, & Hindi, A. N. A. (2024). Eksplorasi Etnomatematika pada Konsep Segitiga dalam Rumah Adat Bugis-Makassar. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(1), 44–56.
Minggi, I., & Khadijah. (2024). Efektivitas Multimedia Pembelajaran Matematika Materi Teorema Pythagoras. Pedagogy, 9(2), 375–383.
Neolaka, Amos, G. A. A. (2017). Landasan Pendidikan. Kencana.
Nurhidayati, S. R., Kholis, N., Sumbawati, M. S., & Zuhrie, M. S. (2024). Analisis Kemandirian Belajar Siswa dalam Penyelesaian Soal Mata Diklat Dasar Teknik Elektronika Kelas X di SMK Negeri 7 Kota Bekasi. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 13(3), 189-199.
Oktaria, Y. (2016). Pengambangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Pencemaran Lingkungan untuk Siswa Kelas X SMA (Vol. 4, Issue June). Institut Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Prahmana, R. C. I., & D'Ambrosio, U. (2020). Learning Geometry and Values from Patterns: Ethnomathematics on the Batik Patterns of Yogyakarta, Indonesia. Journal on Mathematics Education, 11(3), 439-456. https://doi.org/10.22342/jme.11.3.12949.439-456
Rahmawati Z, Y. R., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi etnomatematika rumah gadang Minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 123–136. https://doi.org/10.15575/ja.v5i2.5942
Riadi, M. (2022). Penyusunan Modul Pembelajaran. http://www.kajianpustaka.com/2022/02/modul-pembelajaran.html
Rizal, A. F., Purwaningrum, J. P., & Rahayu, R. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika Dan Sains, 2(2), 1–14.
Ruslan. (2009). Validasi isi. In Buletin Pa’biritta.
Suciati, S. (2017). Interaksi Kesiapan Belajar Dan Kepuasan Terhadap Layanan Pada Pembelajaran Online Program Pascasarjana. In Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(1). https://doi.org/10.21831/cp.v36i1.12733
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Yaasinta. (2021). Pengaruh Sarana Prasaran dan Kemandirian Belajar Siswa Kelas VIII Terhadap Hasil Belajar IPS di MTS Ahmad Yani Jabung Malang. In Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 75(17). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Yunus, M., Hapsan, A., Khadijah, & Setiawan HR, I. (2021). Pelatihan Penyusunan Naskah dan Pembuatan E-Modul bagi Guru SMAN 3 Takalar. Panrannuangku Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 6–16. https://doi.org/10.35877/panrannuangku471
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hapri Duwi Putra, Khadijah, Inayanti Fatwa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.