EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN MAGNETIC FIELD METER BERBASIS ARDUINO UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR FISIKA SISWA SMA/MA
Abstract
The Effectiveness of Arduino-Based Magnetic Field Meter as Learning Media to Improve Physics Learning Outcomes of SMA/MA Students. This study aims to determine the effectiveness of Arduino-based magnetic field meter as learning media to improve physics learning outcomes for SMA/MA students. This research is an experimental research with one group pretest posttest research design. The sample of this research was 24 students of XII MIPA from one of the MA in Garut. Data were analyzed using the <g> calculation to determine the level of improvement in student learning outcomes. Based on the data analysis, the result of the calculation <g> was 0.9118, which means that the increase in student learning outcomes was in the high category. It can be concluded that the Arduino-based magnetic field meter as learning media is effective for improving student learning outcomes in magnetic field subject.
References
Agustina, Wahyono, U., & Saehana, S. (2021). Pengembangan Media Alat Praktikum Pelayangan Gelombang Berbasis Mikrokontroler Arduino Uno. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 08(2), 168–183. https://doi.org/https://doi.org/10.36706/jipf.v8i2.14420
Badan Standar, K. dan A. I. (2022). Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka. Retrieved December 15, 2022, from Laman Litbang website: https://kurikulum.kemdikbud.go.id/wp-content/unduhan/CP_2022.pdf
Doyan, A., Khairunnisa, D. S., & Zuhdi, M. (2022). Pengembangan Media Alat Ukur Percepatan Gravitasi Berbasis Arduino Nano untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Kappa Journal, Pendidikan Fisika FMIPA Universitas Hamzanwadi, 6(2). Retrieved from https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/kpj/article/view/6797/pdf
Fadhila, A. N. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis PBL Menggunakan Flip PDF Professional untuk Meningkatkan Literasi Sains pada Materi Medan Magnet. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 53–70. https://doi.org/10.14421/njpi.2022.v2i1-4
Hendratno, B. (2021). Penggunaan Media Jarum Bergoyang dalam Materi Medan Magnet untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 1(2), 2. Retrieved from https://jurnalp4i.com/index.php/educator/article/view/727/757
Kurnianto, A. Y., & Musyahar, G. (2020). Rancang Bangun Trainer Media Pembelajaran Arduino Uno di SMK Dwija Paraja Pekalongan. Cahaya Bagaskara : Jurnal Ilmiah Teknik Elektronika, 5(1), 2020. Retrieved from https://jurnal.umpp.ac.id/index.php/cahaya_bagaskara/index
Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2021). Efektivitas Permainan Zuper Abase Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Dan Sains, 5(2). Retrieved from http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppms/
Masyruhan, M., Pratiwi, U., & al Hakim, Y. (2020). Perancangan Alat Peraga Hukum Hooke Berbasis Mikrokontroler Arduino sebagai Media Pembelajaran Fisika. S P E K T R A: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(2). https://doi.org/10.32699/spektra.v6vi2i.145
N Dethan, J. F., Daniawan, B., Wijaya, H., Safitri, R. D., Lasut, D., Suwitno, … Noviany, C. (2022). Peningkatan Minat Pelajar untuk Mempelajari Sistem Otomasi Berbasis Arduino. Samuel P. S. Simanjuntak, 2(2). Retrieved from https://jurnal.buddhidharma.ac.id/index.php/ad/article/view/1739
Nugroho, P. S., & Septiani, D. (2022). Penggunaan Blended Learning Mata Pelajaran IPA Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kemagnetan. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(2). Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/12322/5383
Pambudi, Y. T., Widorotama, A., Fahri, A. S., & Farkhan, M. (2022). Korelasi Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Olahraga Kesehatan & Rekreasi), 5(1), 158–167. https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1
Prastyaningrum, I., Kartikawati, S., & Antika, R. (2020). Pengaruh Media Kit GGL Induksi Elektromagnetik Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep GGL Induksi. G-Tech, 3(2). https://doi.org/10.33379/gtech.v3i2.421
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0.” Retrieved from http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076
Rusimamto, P. W., & Ramadhan, R. A. (2021). Efektifitas dan Kepraktisan Training Kit Robot Transporter dengan Aplikasi Android Berbasis Arduino. Journal Information Engineering and Educational Technology, 5. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/jieet/article/view/14923
Simamora, T. (2021). Penerapan Pembelajaran Numbered Heads Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Fisika Tentang Medan Magnet di Kelas XI TKP B SMKN 2 Bogor. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(4), 2. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32832/jpg.v2i4.5629
Sugiyono. (2007). Statistika untuk Penelitian (Vol. 12). Bandung: Alfabeta.
Syahirah Khairunnisa, D., Doyan, A., Zuhdi, M., & Khairunnisa, D. S. (2022). Pengembangan Media Alat Ukur Percepatan Gravitasi Berbasis Arduino Nano untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Peserta Didik. ORBITA. Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, Dan Aplikasi Pendidikan Fisika , 8(2). Retrieved from https://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/11441/5630
Wong, T. M. (2019). Teaching innovations in Asian higher education: perspectives of educators. Asian Association of Open Universities Journal, 13(2), 179–190. https://doi.org/10.1108/AAOUJ-12-2018-0032
Copyright (c) 2023 Aghnia Nadhira Afa, Ahmad Fahruddin, Dadi Rusdiana, Maryam Musfiroh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Karst : Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapannya, adalah Jurnal Akses Terbuka (Open Access Journal). Penulis yang menerbitkan artikelnya dalam jurnal ini setuju dengan ketentuan berikut:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.