PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN FISIKA TERINTEGRASI ISLAM SAINS PADA MADRASAH ALIYAH

  • Ismayani Ismayani Universitas Sulawesi Barat, Indonesia
  • Dewi Sartika Universitas Sulawesi Barat, Indonesia
  • Nursakinah Annisa Lutfin Universitas Sulawesi Barat, Indonesia
Keywords: Integration of Islam_science, Learning Modules, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to develop a physics learning module integrated with the concept of Islamic-science at Madrasah Aliyah which is sought to meet the criteria of valid, practical and effective in the learning process. This module is designed by integrating Al-Quran verses and hadith on each subject matter of physics discussed. This research uses a Research & Development approach with the ADDIE model which includes the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The research was conducted at MAN 1 Majene, West Sulawesi. Data were collected through questionnaires and learning outcome tests. The results of the development of Islamic-science integrated physics learning modules are (1) declared valid with an average score of 3.05 from 3 expert validators; (2) declared practical by getting positive response scores from students during the learning process in terms of its use; (3) analysis of learning outcomes from all three aspects (cognitive, psychomotor, affective) is classified as effective with a good category. Based on these results, the physics learning module integrated with Islam-science meets the criteria of valid, practical, and effective.

References

Afdalia, A., Arsyad, M., Arafah, K. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Fisika Berbasis Kearifan Lokal Sandeq pada Sekolah Menengah Pertama. Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs UNM, 2, pp. 68–71
Anggereni, S., Rasyid, M.R., Hasanah, I.U. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Terintegrasi Islam-Sains Untuk Peserta Didik. Al asma : Journal of Islamic Education, 1(1), pp. 1–10
Anggoro, B., Haka, N., Hawani, H. (2019). Pengembangan Majalah Biologi Berbasis Al-Qur’an Hadist Pada Mata Pelajaran Biologi Untuk Peserta Didik Kelas X Di Tingkat SMA/MA’, Biodik
Anggraini, R. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Literasi Islam Dengan Pendekatan Saintifik Pada Materi Optik Geometri dan Alat-Alat Optik Kelas XI SMA/MA. repository.radenintan.ac.id
Bafirman, H.B. (2016). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Penjasorkes. Jakarta: Kencana.
Chaeruman, U.A. (2019). Evaluasi Media Pembelajaran. Dipetik Januari, 1, p. (2021).
Daryanto. 2013. Menyusun Modul (Bahan Ajar Untuk Persiapan Guru Dalam Mengajar). Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Diani, R., Hartati, N.S. (2018). Flipbook berbasis literasi Islam: Pengembangan media pembelajaran fisika dengan 3D pageflip professional. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 4(2), pp. 234–244. https://doi.org/10.21831/jipi.v4i2.20819.
Fitrah, M., Kusnadi, D. (2022). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Membelajarkan Matematika Sebagai Bentuk Penguatan Karakter Peserta Didik’, Jurnal Eduscience (Jes), 9(1), pp. 152–167. https://doi.org/10.36987/jes.v9i1.2550.
Harahap, A. (2018). Integrasi Alquran dan Materi Pembelajaran Kurikulum Sains pada Tingkat Sekolah di Indonesia: Langkah Menuju Kurikulum Sains Berbasis Alquran’, Jurnal Penelitian Medan Agama, (0). https://doi.org/10.58836/jpma.v0i0.3963.
Harahap, M., Dasopang, M.D. (2021. Integrasi Iptek Dengan Imtaq pada Pelajaran MIA di MAN Insan Cendekia Tapanuli Selatan. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 7(2), pp. 169–185.
Hidayani, F., Rusilowati, A., Masturi. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Literasi Sains Materi Fluida Statis. Unnes Physics Education Journal, 5(3).
Kemenag RI. (2021). Kemenag: KSM, Ikhtiar Integrasikan Sains dengan Konteks Nilai Islam. Kemenag.go.id, 24 October. Available at: https://kemenag.go.id/nasional/kemenag-ksm-ikhtiar-integrasikan-sains-dengan-konteks-nilai-islam-voo32w.
Khairani, M., Febrinal, D. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran dalam Bentuk Macromedia Flash Materi Tabung untuk SMP Kelas IX’, Jurnal Ipteks Terapan, 10(2), pp. 95–102.
Kurniawan, M.R. (2017). Analisis karakter media pembelajaran berdasarkan gaya belajar peserta didik. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(1), pp. 491–506.
Maarif, S. (2015). Integrasi Matematika Dan Islam Dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Journal, 4(2), pp. 223–236. Available at: https://doi.org/10.22460/infinity.v4i2.p223-236.
Maskur, R., Syazali, M., Utami, L. (2019). Islamic-Nuanced Calculus Module with Open-Ended Approach in Real Number System Material’, Journal of Physics: Conference … Available at: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1155/1/012081/meta.
Miarso, Y. (2006). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Muspiroh, N. (2013). Integrasi Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA (Perspektif Pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan Islam, 28(3), pp. 484–498. https://doi.org/10.15575/jpi.v28i3.560.
Muspiroh, N. (2014). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah. Quality, 2(1), pp. 168–188. https://doi.org/10.21043/
Nurmeidina, R., Lazwardi, A. and Nugroho, A.G. (2021). Pengembangan Modul Trigonometri untuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), p. 15. https://doi.org/10.24127/
Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).
Purwanto. (2007). Pengembangan Modul. Jakarta: (PUSTEKKOM) Depdiknas.
Rahmawati, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Konteks Islami Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi SPLDV Kelas VIII. IAIN Purwokerto.
Rahmola, A., Mursalin, M. (2018). Penerapan Pembelajaran Terintegrasi Nilai-Nilai Al-Qur’an Pada Konsep Cahaya Dan Alat Optik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Wawasan Keagamaan Siswa. Nasional Fisika, dan Pendidikan Fisika.
Sartika, S.B., Supriyadi, Wiguna, A. (2022). Integrasi Nilai-nilai Islam dalam Materi Perubahan Iklim dalam Perspektif Teknologi Pembelajaran. Procedia of Social Sciences and Humanities, 3, pp. 1489–1497. https://doi.org/10.21070/
Suhendra, D. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Matematika bernuansa Islam Berbantuan Brain Gym. repository.radenintan.ac.id
Sulman, F. et al. (2021). Pengaruh Media Animasi Berkarakter Islami Terhadap Hasil Belajar Pengetahuan Bumi dan Antariksa’, Edumaspul: Jurnal.
Wikipedia. (2024). "Kompetisi Sains Madrasah". Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas. Available at: https://id.wikipedia.org/w/index.php?title=Kompetisi_Sains_Madrasah&oldid=25421473 (Accessed: 21 March 2024).
Yaumi, M. (2013). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran Disesuaikan dengan Kurikulum 2013. Edisi 2. Kencana: PT Kharisma Putra Utama.
Yuliana, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan PMRI pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pedagogi Matematika, 6(1).
Yustinaningrum, B. et al. (2020). Integrasi Nilai Islami dengan Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran Matematika di MTs Negeri 3 Aceh Tengah. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), pp. 205–214. https://doi.org/10.31331/
Published
2024-06-28
How to Cite
Ismayani, I., Sartika, D., & Lutfin, N. (2024). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN FISIKA TERINTEGRASI ISLAM SAINS PADA MADRASAH ALIYAH. Karst: Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 7(1), 14-25. https://doi.org/10.46918/karst.v7i1.2207