PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN FISIKA BERBANTUAN APLIKASI CANVA TERHADAP MINAT BELAJAR

  • Wa Sarnia Binongko Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Salwa Rufaida Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Tri Hastiti Fiskawarni Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
Keywords: physics; canva learning media; interest in learning

Abstract

This research aims to determine the effect of physics learning media assisted by the Canva application on interest in learning. The type of research used is quasi-experimental, with a nonequivalent control group design. The population is all students in class XI Science, with samples taken from class XI IPA 1 and class Based on the pretest results that have been analyzed, the average score is 87.8 for the experimental class, while in the control class the average score is 87.1. This shows that the initial abilities in both classes are almost the same. Based on the posttest results that have been analyzed, it can be seen that there was an increase in interest in learning in physics subjects after being given treatment in the form of learning media assisted by the Canva application in the experimental class, which can be seen in the average score of 119.0, whereas in the control class which only used media. conventional power points obtained an average score of 107.9. So it can be concluded that interactive learning media such as Canva has an influence on interest in learning. Because by using Canva as a learning media that is interesting and relevant to students' daily lives, it can trigger curiosity with various kinds of critical questions which then motivate students to get involved in the physics learning process, so that they can increase interest in learning physics learners.

Keywords: Physics, Canva Learning Media and Interest in Learning.

References

Arisanti, D., & Subhan, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Internet Terhadap Minat Belajar Siswa Muslim di SMP Kota Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah,3(2), 61-73
https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(2).2322.
Karst : Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapannya
Volume 7 | Nomor 1 | 14
p-ISSN: 2622-9641 e-ISSN: 2655-1276
Citradevi, C. P. (2023). Canva sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPA: Seberapa Efektif? Sebuah Studi Literatur. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 270–275. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.525
Dwi Ardana, M., PGRI Madiun Dian Permatasari Kusuma Dayu, U., & PGRI Madiun Dian Nur Antika Eky Hastuti, U. (2022). Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 407–419.
Faiz, M. R. (2020). Analisis Minat Remaja Terhadap Organisasi Remaja Masjid (Studi Kasus di Masjid At-Taqwa Pulogebang Cakung Jakarta Timur)”. 1–87.
Friantini, R. N. (2019). ANALISIS MINAT BELAJAR PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia Volum 4 Nomor 1 Bulan Maret 2019 Page 6 - 11, 6–11.
Idawati, Maisarah, Muhammad, Meliza, Arita, A., Amiruddin, & Salfiyadi, T. (2022). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran Sains Jenjang SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 745–751.
Junaedi, S. (2021). Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatifitas Mahasiswa pada Mata Kuliah English for Information Communication and Technology. Bangun Rekaprima, 7(2), 80–89.
Matondang, S. (2021). Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ipa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Picture and Picture Kelas Iv Sd Negeri 228 Hutagodang. JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), 1(1), 11–20.
Mila, N., Naila, A., Azisah, Q., & Arisah, N. (2021). Efektivitas Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENELITIAN DAN PENGABDIAN 2021, “Penelitian Dan Pengabdian Inovatif Pada Masa Pandemi Covid-19", 181–188.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Resmini, S. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 335-343.
http://dx.doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6859.
Riska. (2021). Analisis Minat Belajar Fisika Peserta Didik Terhadap Penggunaan Aplikasi Edumu 1 Unismuh Makassar.
Rizaldi, D. R., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). PhET: SIMULASI INTERAKTIF DALAM PROSES PEMBELAJARAN FISIKA. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 10–14. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i1.103
Susanti, H., & Rudy, P. S. I. dan R. H. (2015). Melibatkan Siswa Dalam Konten Pembelajaran Fisika Berbasis Web Fisika Di Smu: Perspektif Social Learning Theory (Slt) Dan Task Technology Fit (Ttf). Jurusan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Gadjah Mada, 1(1), 154–159.
Tiara Melinda, & Erwin Rahayu Saputra. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran Ipa Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96–101. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848
Sugiyono, 2018. Metode Penelitian Pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Wahyuni, R. (2023). Pengembangan Media Audio Visual Berbantuan Aplikasi Canva Dengan Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku Di Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(2), 222–229.
Published
2024-06-28
How to Cite
Binongko, W. S., Rufaida, S., & Fiskawarni, T. (2024). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN FISIKA BERBANTUAN APLIKASI CANVA TERHADAP MINAT BELAJAR. Karst: Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 7(1), 1-13. https://doi.org/10.46918/karst.v7i1.2202