PARTISIPASI DAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA PEMBELAJARAN BIOLOGI DENGAN PENDEKATAN FLIPPED CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.46918/bn.v7i1.2151Kata Kunci:
Flipped classroom, partisipasi belajar, hasil belajar kognitifAbstrak
This study aims to determine the implementation of the flipped classroom learning model on cognitive learning outcomes and student participation during the learning process of grade XI SMA Negeri 1 Bantaeng on human coordination system material. This type of research is Pre-Experimental Design with One-Shot Case Study research design. The data collection technique used is in the form of an essay test of 10 questions and observation sheets of student participation. The results of the statistical test showed the average post-test score in class XI Science 5 which was 86.13. The Minimum Completeness Criteria (KKM) obtained by students with a percentage of 96.7% are on the completion criteria, and 3.3% are on the incomplete criteria. The average student participation during the learning process in online classes (google classroom) is 83% with the very active category, and student participation during the learning process in class is 65% with the active category. The conclusion of this study is that the implementation of the flipped classroom learning model can improve cognitive learning outcomes and learning participation of grade XI students of SMA Negeri 1 Bantaeng on human coordination system material.
Referensi
Farida, R., Amru, A., Rudi, K., & Zamzami, Z. 2019. Pengembangan Model Pembelajaran Flipped Classroom Dengan Taksonomi Bloom Pada Mata Kuliah Sistem Politik Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2).
Hilmi, A.H., Deddy, S., & Miftah, F. (2022). Pengaruh Penggunaan Google Classroom Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X di SMK Lab School UNESA. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 10(2), 172-177. https://doi.org/10.26740/jupe.v10n2.p172-177
Jaya, H.N. (2017). Keterampilan Dasar Guru Untuk Menciptakan Suasana Belajar Yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 23-35
Kurniawan, O., & Eddy, N. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Keterampilan Sikap, dan Pengetahuan. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 389-396.
Kusumasari, S.E., Fuad, S. (2020). Implementasi Model Pembelajaran TAI Terhadap Oral Activities Dan Hasil Belajar Kognitif C1-C4 Materi Ekskresi. Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 40-48. http://dx.doi.org/10.17977/um052v11i2p40-48
Nisa, K. (2017). Peningkatan Partisipasi Aktif Dan Hasil Belajar Menggunakan Model Cooperative Learning Time Token Pada Materi Ikatan Kimia Siswa Kelas X.1 SMA Negeri 8 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal PTK dan Pendidikan, 3(2), 19-26
Nurkhazanah, S. 2021. Implementasi Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar IPA. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(2), 256-263. https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3532
Oktafiany, H., & Irwandi, S. (2022). Model Pembelajaran Steam Menggunakan Google Classroom Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa di Program Studi Pendidikan Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 13(1), 52-59. http//dx.doi.org/10.17977/um052v13ip52-59
Pribadi, R.A., Dinda, P.S., & Falih, A. (2022). Pendekatan Saintifik Untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 43-56.
Putriani, E., Abdul, H., & Evendi. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Fisika. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 4(2), 149-160. https://doi.org/10.31540/sjpif.v4i2.1868
Riyanti, R., & Dedy S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Dengan Media Pembelajaran Vidio Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Biologi Mahasiswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 12(2), 316-326
Sariningsih., Purwaty, K.S., & Liah, B. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry Terhadap Hasil Belajar Kognitif Materi Sistem Saraf Manusia. Jurnal Pendidikan Biologi, 12(1), 1-7. http://dx.doi.org/10.17977/um052v12i1p1-7
Septilianti, N., Benediktus E., & Hendrikus, J. (2017). Pengaruh Metode Group To Group Exchange Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Ekosistem. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 2(2), 6-14. http://dx.doi.org/10.31932/ JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi)
Siburian, J., Dhiya, M.T., & Raissa M. (2022). Implementasi Model Project Based Learning Berbasis Flipped Classroom Terhadap Problem Solving Skills Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 13(2), 113-120. http://dx.doi.org/10.17977/um052v13i2p113-120
Suarmawan, K.A., Made, A.M., & Iyus, A.H. (2019). Faktor-Faktor Eksternal Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(2), 528-539
Togatorop, S.R.I., & Samuel, B.D. 2022. Penerapan Flipped Classroom Pada Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Pembelajaran Daring Biologi. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 7 (1), 113-127. https://doi.org/10.37058/bioed.v7il.4837